Hello.Do Follow Me. Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
She Little Sunshine

Sunday, 10 April 2011

bila sakit itu satu nikmat

bila sakit itu satu nikmat yang mana kita hanya merasa sekali sahaja, maka ambil lah pengajaran di sebalik apa yang sudah berlaku..

aku teringat balik masa aku semester 1 satu dulu, tetiba jak kena dapat penyakit apendiks sedangkan aku bukan lah jenis yang suka makan pedas dan berlada, sebab apendiks nie selalunya di sebabkan pemakanan yang pedas² dan berbiji menyebabkan usus tersumbat dan terjadilah apendiks.. ehh ini pada pemahaman aku laa : )

masa tue bulan puasa dan aku hanya bersahur dengan maggi ayam and air suam sebab bangun lambat untuk sahur kan, yelah 15 minit lagi maw azan sudah baru maw masak maggi. kalau turun pi cafe pun memang malas~ jadi bantai jak la maggi. sekali, awal pagi tue jak dah start sakit perut dan rasa mual² tapi nda jua muntah² huhu.. berlarutan lah sampai ke kelas.. kat kelas memang dah rasa pening sangat then balik² dah aku pergi toilet sebab rasa nak muntah jak.. nasib baik kelas masa tue cancel so aku decide maw balik kamsis~ :(

sampai jak di bilik, terus mengampai sambil menangis sebab sakit perut tue memang nda boleh di tahan sudah. last² muntah jua akhirnya dan aku pun macam maw pengsan, dalam hati aku, aku mengharapkan roomate aku balik ke bilik secepat yang mungkin sebab aku nda larat maw berdiri.. terbaring macam tue jak di lantai. then roomate aku pun pulang, dia terkejut nampak aku dah pengsan kat lantai. so dia pun call parents aku and report dengan warden.. terus balik rumah~~ then pergi klinik. di klinik pula, doktor cakap aku kena apendiks. whaaat? aku nda makan pedas² tapi macam mana boleh kena?

balik jak dari klinik terus pergi emergency ward dan kena tahan sebab aku dah makin teruk. masa nie ada lagi part lucu sebab aku first patients yang sakit apendiks then masuk pula sorang lagi perempuan nie, pun apendiks jua. lepas tu tambah lagi seorang dan seorang lagi.. akhirnya kami berempat satu baris kena apendiks.. ai? kebetulan? haha lucu jua keadaan time nie..

jam 12 malam aku kena tahan wad dan masa tue lah balik² jak kena amik darah.. arghh tidak, aku maw pitam tengok darah aku pekat macam tue.. huhu.. kemudian, kena bawa pula naik van ambulans pi SMC.. oh part ni best hahahaha sebab dapat naik ambulans, selalu tengok van ambulans dari jauh jak kan sekali nahhh rasakan naik ambulans.. tengah² malam ar, aku berfikir sudah kalau² ada hantu tengah jalan.. hihi..

malam tue juga kena check and di suruh puasa tapi aku pi bantai cola dan coklet.. lapar~~ maw menangis jua time tue sebab nda da mama kan, cuma kakak jak. malam tue aku tido dengan perasaan gundah gulana, memikirkan semua orang sebeb esok pagi kena operate!

jam 8 pagi kena kasi bangun sudah and ready untuk pergi ke bilik dewan bedah.. maw call mama pun nda sempat, aku hanya sempat message Mr Angkuh jak.. huhu.. dalam perjalanan pergi ke dewan bedah tue, macam² dah aku pikir dan rasa macam best pun ada jua tapi takut tue? nda laa sangat cuma gabra.

dewan bedah tue besar and sangat laaaa sejuk ar.. mulut aku pun dah terkumat kamit baca doa supaya nda da benda buruk yang terjadi then sedar² jak aku dah tido pun.. ZzzZZzzz~~ tamat jak sesi operate, aku sedar and buka mata.. mak!! sakit~~ berabis la air mata aku keluar sebab sakit sangat² dekat pinggang aku, rasa macam nak putus pun ada, lebih teruk dari sakit senggugut (T__T) 

after operate, kena pindah kan ke bilik asal semula.. aku masih lagi menangis kesakitan dan muntah² jak sebab efek bius tue kan.. doc pun bagi ubat tahan muntah tapi efek dia, aku tido jak laa.. tapi asal jak bangun tido, kompom nangis kesakitan sampaikan aku demam satu hari tapi syukur sebab antibody aku kuat dan aku cuma demam selama sehari jak..

4 hari kena tahan di wad buat badan aku jadi lenguh sebab berbaring jak kan.. maw jalan pun kepayahan nie.. apa lagi maw pandang bekas operate tue, terus meremang bulu roma aku..
secara automatik, aku cuti selama 2 minggu dan di campur dengan cuti study week, jadi sebulan. ooh cuti sebulan nda best lansung~~ 

masa nie lah aku mula terfikir, alangkah bagusnya kalau aku sihat aku boleh pergi kuliah seperti biasa, naik tangga pun ndada hal, makan apa² sahaja kecuali yang pedas, boleh berjalan sana sini dan bergerak bebas tapi bila sakit? tiada apa yang aku mampu lakukan selain berbaring dan berehat untuk sembuh.. masa nie lah baru aku rasa nikmatnya sakit itu sebab ia hanya datang sekali walaupun terlalu berta untuk di tanggung tapi setelah sembuh rasa sakit itu akan pergi buat selamanya dan aku nda akan merasa sakit seperti itu lagi..

muka orang sakit memang macam nie tetap jak comel hua3

ITU CERITA SETAHUN YANG LALU..saja nak flasback balik
SEKARANG..

adik aku  kena tahan wad tadi subuh pasal apendiks.. dia cakap yang kami nie ada  keturunan penyakit apendik.. haishh~ aku lempang la juga budak nie..mentang² lah aku duluan yang kena penyakit nie..



dia namaw muka dia kena publish kat sini tapi aku maw kasi masuk jua so aku cover ngan bunny comel itu.. hehe.. ya! di sana jua ada Dr Soffian yang tengah merawat pesakit yang sedang kelaparan..

Tiba-tiba Dian
aku rindu pula sama katil di hospital nie dulu :)

40 comments:

AimanAriffin said...

siannye, get well soon ok

Zuewairy said...

take care


3Hari 2Malam Lawatan sambil belajar ke Kuching dan KK:Jumpa Blogger Sabah

nelly said...

wah ..kakk masuk wad ?
kak jaga diri lek lok tau !!

Makbed said...

ooo..baru tau penyakit appendix adalah sejenis penyakiyt berjangkit jugakkk.. hahahahahaha..

get well soon!

ohh ayu! said...

huhu.. siannye.. ade keturunan ke? minx2 lah dijauhkan..

two_dots said...

bersyukur zara sentiasa dikurniakn kesihatan yg sihat . hee~ insaf sebntar .

Asma Ahmad said...

weee... tkotnya kna operate.

little cart00n said...

alahai..kesiannya..
sakit ya?
get well soon sista! :)

adan said...

aku heran gak.. kenapa muka orang sakit comel jak ar... ini mesti purak2 sakit ni... hahaha.. gurau jak ar.. ^_^

hanisa sabrina said...

eee.org tak mahu masuk hospital . dian rindu pula . hehe

nas said...

hehhee..sian ko sakit.. harap2 sabar jelah kan.. hehehe..
tapi itu citer lama.. ingatkan citer baru2 nih.. hehehehehe

p/s nape cover ngan muke arnab? haha

MiSzy DiaN said...

@AimanAriffin yang sakit ni, adik saya.. insya allah dia akn smbuh dgn scpt yg mgkin.. :)

MiSzy DiaN said...

@Zuewairy take care too.. datang sabah lagi nati yaa.. :)

MiSzy DiaN said...

@nelly dulu jak laa dik.. skrg ni yg masuk wad, adik akak :)

MiSzy DiaN said...

@Makbed hahaha tu laa psal.. pndai berjangkit2 laa plak kan.. hehe.. tq :)

MiSzy DiaN said...

@ohh ayu! takde laa keturunan tpi dari kakak smpai ke adik.. semua kena.. mcm berjangkit laa plak.. hehe

MiSzy DiaN said...

@two_dots zara.. jaga diri elok2 taw.. hehe..

MiSzy DiaN said...

@Asma Ahmad maw mimpi pun ada time nak kena operate tue taw.. hehehee

MiSzy DiaN said...

@little cart00n hi kakak comel! hehe.. tq yaa.. :)

MiSzy DiaN said...

@adanhahahah tu laa pelik kan, time sakit pn masih lae maintain comel... hihi..

MiSzy DiaN said...

@hanisa sabrina erk.. hehehe teringt bhaa sama katil d hsptal dlu.. hehehe..

MiSzy DiaN said...

@nas hehehe.. ko notice arr tu crita lama.. sb ramai ingt skrg ni aku sakit.. hihihi.. sejarah lama tu taw..

dia nda maw muka dia masuk blog, tp aku tetp gak maw.. so cover jak laa ngn bunny tue.. hehe

nazirulhazwan~ said...

dem, sakit2 sempat lagi amek gambar bajet comel.hahahah

||aLeaSaRa|| said...

selalu baca pglman pesakit appendiks.mesti skt kan?kite pun pernah duk hospital gara2 demam denggi.aduhai...mmg malang tak diduga.semoga adik sis cpt sembuh

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
gua pernah gak masuk sepital ni yg paling gua ingat nurse nurse dia

zakura said...

haraf adik sis baik2 sahaj ye..cool selalu^^

Hanis Azla said...

ala sianya..adik dia pula yg kena yer.. adik akak pun kena operate appendiks last year.. lpd tu seronoklah dia sbb dekat dua minggu emak layan dia macam puteri.. he..he.. semoga adik dian cepat sembuh..

noraauliyya said...

even kita tak makan pedas2 .. dah Allah kate jadi... jadi juga lah kan.. ada hikmahnya... smoga kam0o baik2 saja dan dilindungi Allah...=)

MamaEma said...

keturunan ke penyakit ini.. rasanya takkan kot.....

MiSzy DiaN said...

@nazirulhazwan~ hahaha ko jeles sb bila ko sakit, nda nmpk hensem.. tu laa pasal~
aku kan mmg natural comel :)

MiSzy DiaN said...

@||aLeaSaRa|| demam denggi? itu lagi bahaya taw.. jaga diri elok2 taw.. tq yaa :)

MiSzy DiaN said...

@b.r.u.t.a.l.s.o.l.o hahaah ni mesti nurse dia suma lawa2 kan.. hehe

MiSzy DiaN said...

@zakura insya allah.. harap dia pn akn sembuh cpt.. :)

MiSzy DiaN said...

@Hanis Azla kak hanis!! dlu dian sakit pn kena layan mcm puteri taw.. best.. hehehe..

MiSzy DiaN said...

@noraauliyya ah'ahh mybe ada hikmah di sebalik pa yg suda tjadi.. hehe... terima kasih yaa.. semoga kmu pn akan sihat sentiasa :)

MiSzy DiaN said...

@MamaEma hehe bkn keturunan.. adik jak yg saja ckp mcm tu sbb kmi kan bergilir2 kena sakit mcm nie..

Cik Azizah said...

alahai...smoga cepat sihat yer dian..

ingatlah sakit tu phapus dosa...
boleh baca entry jijah ni Merintih Ketika sakit

b a m b a m ' s said...

sakit2 pon.. pose tetap pose ya ko diannnn!!! ehhehehe

MiSzy DiaN said...

@Cik Azizah terima kasih cik jijah :)

MiSzy DiaN said...

@b a m b a m ' s kakak CB!! itu satu kemestian :)

Reserved | Copyright | Template Edited by She Little Sunshine. All Rights Reserved © 03 February 2014