Hello.Do Follow Me. Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
She Little Sunshine

Monday, 18 April 2011

tanggungjawab sebagai seorang pekerja perlu di utamakn

salam selasa day blogger's!

ada yang rindu sama aku ka? ahahaha maw kena tampar nie laju² sebab minta puji betul ~ :P 
salam satu kemaafan buat sorang² ya nda boleh banyak² nati kamu jadi tamak.. hehe.. hurmm satu dua tiga empat ~ jumaat sabtu ahad isnin ~ perghh aku nda mampu maw online seperti biasa  sebab aku dalam keadaan kritikal sekarang :( means, kebusyan mula melanda diri ku.. jeles bha hujung bulan ni sama aku, sengaja betul nie bagi aku sibuk time maw last LI.. demn! ini kisah kelmarin.. jadi korang jangan malas maw baca arr..

isnin, 7:00 pagi


aku dapat surat faks dari LHDNM .. kena hadir ke satu kursus..
semangat aku kan pergi kursus Cukai Berjadual  di LHDNM. jam 7 pagi lagi mama sudah antar aku depan LHDNM padahal kursus tue start jam 8:30am.. punya lenggang tu ruang legar, sudah tue banyak lae security di sana..
aku rasa macam aku pula yang bersemangat kan maw pergi kerja.. :P

9:00 - 10 :00 am
e-pcb


besar nie dewan persidangan.. sudah tue, yang pergi kursus nie semua yang berumur bhaa, aku sorang jak yang perasan 15 tahun paling muda di sana hahaha :) pang~ kena tampar!  dari pada jam 9 sampai 11 lebih aku nda fokus sangat dengan kursus nie sebab aku nda taw apa² lansung.. yang aku taw buat gaji and pcb secara manual dan bukan auto.. hehe.. then kena bagi taw lagi, ada formula untuk kira cukai secara manual dan ianya menggunakan rumus addmath~ hahaha.. baik pakai online jak iaitu guna sistem kalkulator PCB..

kat sini kena ajar macam mana maw urus cukai secara auto, okei ini pemahaman aku la.. hehe..pentingnya cukai itu bagi seseorang dan juga company okei.. jadi sesiapa yang bekerja itu sila laksanakan tanggungjawab anda sebagai pekerja dengan melunaskan cukai² anda dan bagi taw bos, cukai kamu macam mana,  kalu nda kena buat borang CP8.. suppose kamu yang bekerja kena buat borang CP9 jak sebab itu kan monthly deduction punya.. hehe.. 

11:00 - 11:45am
e-filing

okei lah sepanjang aku kursus nie ada jua aku bagi tumpuan sket² tapi kebanyakkannya aku menghabiskan masa dengan online fb dan bertexting sama kawan aku.. kejap dengar orang tue briefing kejap lagi tengok hp.. hehe.. e-filing nie pula korang isi borang secara online dan bukan lagi kena pergi kaunter dan tunggu lama².. bab nie aku nda expert sangat sebab masa nie aku ingat maw balik jak taw.. hehehe..

jangan kamu bilang aku datang sana nda taw apa² okei, aku faham jua sikit² pasal cukai nie.. kalu kena lantik jadi pegawai kutip cukai pun, untung lah orang tue.. hahaha.. ada satu pengumuman penting dari pihak LHDNM, 
tarikh akhir pengemukakan borang dan bayaran baki cukai kena di dibayar bagi punca pendapatan bukan perniagaan adalah pada 30 April 201 
sila lah bagi taw parents kamu yaa.. sebab lepas jak aku habis dari kursus tue, my mom soal siasat dalam kereta..
mama : apa yang kau belajar di sana tadi? 
MD : dorang briefing pasal e-pcb dengan e-filing.. 
mama : bila lastu e-filing tue? 
MD : hujung bulan nie.. 
mama : bha nati kau urus cukai mama, buat kan mama punya e-pcb dengan e-filing.. 
MD : =.=

mom! I love You.. nati dian buatkan yaa.. hehehe.. bos punya pun belum lagi urus sudah kena buatkan untuk mama pula.. ehehe.. contoh anak dan pekerja praktikal yang baik :)

12: 00 - 01:00pm


sejam tunggu classmate sebab maw pergi lunch.. suppose pergi poli tapi dia nda bawa kereta pula..  maw nda maw, jalan kaki jak lah pergi lunch dekat sebelah ofis dia.. oh ya, tempat aku kursus pun bersebelahan dengan ofis dia juga.. hehe..


classmate yang baik hati sebab selalu kasi kawan aku keluar.. entry sebelum nie pun ada juga gambar dia.. jeng jeng jeng~ aku kawan dengan dia jak laa.. sila jangan fikir yang bukan² okei (n_n)Y.. demn! dia nie ada skandal taw sama adik aku.. hahaha.. pandai jak kan dia nie..

2:30 pm


keadaan meja seorang CC yang sangat sibuk ~ (n__n)Y
aku malas maw balik pergi ofis sebab jauh betul lagi pun macam nda pandai sudah aku kalau di suruh naik bas so aku stay di ofis mama aku jak.. hahaha.. pandai kan, memang nasib aku baik betul kemarin sebab kena spend McFlurry lagi oleh ofismate mama aku.. hehe.. kamu ndada kan. :P

05:00 pm


mole nah kitai~
jam 5 orang balik dari ofis da.. lama betul aku nda lalu jalan laut nie hehe.. nampak anak panah tue? di sana lah tempat aku study.. macam pulau kan? hehe..

okei cukup sampai sini jak.. aku rasa entry pun dah panjang lebar sangat.. acara balas dendam.. sorry sangat² for those yang comment and tinggal jejak, aku akan balas balik okei..

selamat berblogging

Photobucket

24 comments:

ann dhaniah said...

ann nak kentang goreng tu! lapo2

MiSzy DiaN said...

@ann dhaniah ehh nda blh... hahaha..

CahayaCintaIlahi said...

wah bz ek praktikal
tkpe2.. jadikan ini
sbg pglmn ;)

nelly said...

mesti best keja kan ~
hehe

IQ = Iez Qis said...

waaahh~~ join krsus tuh~~ banyak mklumat ley kongsi ni..ce citer ce citer~~

Hanis Azla said...

panjang lebar pun akak baca juga.. he..he.. seronok baca citer org.. samalah dian akak pun buzy 3, 4 hari ni.. wah pandainya kawan dian tu.. baik dgn kakak dapat tackle adik..

Cik Ezy said...

yg cukai2 tu saye tau ckit2 la..
sbb mase keje dulu prnh kire utk pekeje2 bos saye..
haha

mykhalis said...

khalis pernah dapat surat lhdn..tapi hilang..takut jugk..sbb khalis mmg cuai orangnye

b a m b a m ' s said...

naseb baik CB x layak bayar cukai lagi..ekkekekek..

Nor Adzwaty Rokkafella said...

dian : ada GA...mo join...aku tag ko

http://noradzwatyrokkafellacontest.blogspot.com/2011/04/jom-join-give-away-aimi.html

MiSzy DiaN said...

@CahayaCintaIlahi CC, blh laa bz sket.. hehehe.. mmg di jadikan sbgai pengalaman pn.. sb 1st time pergi kursus :)

MiSzy DiaN said...

@nelly keja? best~ sb byk duit hehehee

MiSzy DiaN said...

@IQ = Iez Qis hehehe nda la jua byk sgt tp blh la d kongsi kan sket :)

MiSzy DiaN said...

@Hanis Azla hehe.. dian bz sgt skrg nie kak.. ada masa bru dpt online.. heheh terima kasih kak sb sudi gak baca blog dian.. ahh'ahh dia mmg pndai.. rapat sama kakak tp skandal sama adik.. heheee

MiSzy DiaN said...

@Cik Ezy ayi~ ada jua org taw sal cukai.. hehehhee.. happy~ :)

MiSzy DiaN said...

@mykhalis laaa mcm na blh ilang? nda buat balik kaa?

MiSzy DiaN said...

@b a m b a m ' s hahahha CB, nati ko kena byr cukai gak tue.. heheeee

MiSzy DiaN said...

@Nor Adzwaty Rokkafella insya allah nati aku join :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

cam busy sgt jek ni dian?

footballfootballfootball said...

hahaha.. Tettt~ skandal aa.. ckit lg tu.. wakakaka..
hahahahaha.. pandai kunu.. rapat sma kaka, skandal sma adik.. demn ! bru ak tebaca entry ni babe.. haha

MiSzy DiaN said...

@Lydia Miza(Aidyl Azim) kak LM.. mmg busy sgt2 nie.. byk kerja :)

MiSzy DiaN said...

@footballfootballfootball hahahahaaa saja jak.. kasi hangat entry.. hua3..

Woofer Storm said...

dian,rndu sy sma ko.boleh ka??ahhaaa

bz ka?buat2 bz ni??heheee lalaaa~ Buekk^^

MiSzy DiaN said...

@Woofer Storm nie org kan.. ada laaaaa nie.. hahahahahaaa...

Reserved | Copyright | Template Edited by She Little Sunshine. All Rights Reserved © 03 February 2014