Hello.Do Follow Me. Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
She Little Sunshine

Saturday, 30 June 2012

Belajar buat Light Trial | Nikon D3100


Semart! tapi bukan aku yang amik gambar nie. haha pinjam gambar member dulu. ingat nak buat light trial or bokeh nie malam tapi hari nie satu hari kat rumah jak buat scrub body and pedi menicure dengan my sister and my mom. haha. happy weekend kan so haruslah spend time dengan family.

so kerja aku macam biasa lah, mengGoogle segala bagai tutorial sampaikan aku nak blogwalking pun tengah tengah subuh. haha harap maaf, saya bukan blogger tegar yaa.. hihi.. masih mencari mood untuk blogging tapi yang pastinya, semua blog yang aku follow, memang aku akan singgah one by one biarpun agak lewat. 

Light Trial

Light trail effect adalah salah satu hasil seni yang diminati ramai dan semestinya para pemilik DSLR perlu memiliki ilmu "kreatif" ini. ini adalah step mudah untuk menghasilkan "light trail effect" menggunakan DSLR. Ianya adalah salah satu effect yang paling mudah dan boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja (yang mempunyai kamera dengan mode BULB)... aku pun baru jumpa mode BULB actually. haha

1st step:
Pusingkan Dial kepada 'Manual'..

2nd step :
Turunkan shutter speed sehingga mode 'Bulb' dipaparkan pada screen.
#Pusingkan dial untuk menurunkan shutter speed sehingga memasuki BULB mode.

3rd step:
Halakan lens ke arah objek yang sedang bergerak.Tekan "shutter release button" dan hold buat seketika, dan lepaskan button "Shutter release"..sekarang lihat bagaimana hasilnya....

Tips:
1.Carilah kawasan yang sibuk dan bercahaya..contohnya di atas jejantas.
2.Gunakan Tripod untuk mengelakkan image dari kelihatan kabur disebabkan oleh 'hand shaking'.
3.Untuk mengurangkan gegaran pada kamera,anda dinasihatkan untuk menggunakan 'Remote Release Button' yang sesuai dengan spesifikasi kamera anda.
4.Gunakan ISO yang paling rendah.Contohnya ISO 100..bagi menghasilkan gambar yang "fine" dan menarik

credit to TrueDSLR sebab bagi tutorial yang easy. aku belum praktis pun benda nie sebab nda keluar rumah lagi. haha maybe esok kot baru main dengan light trial and bokeh. tutorial nie pun aku share jak supaya aku nda lupa and ingat. hahaha. mana taw korang pun boleh try buat. yang sudah pro tu, sila bagi tunjuk ajar ya sebab Saya Budak Baru Belajar.


p/s : yes! ada sudah sorang member yang nak ajak buat shoot malam esok. harapa jadi. 

6 comments:

Kira Kekuri said...

ohh light trial pulak nama dia tuh.
pernah nampak dekat blog si lensa kamera. apapun, good luck dalam mempelajari dslr dian!

untung juga orang yg wat tutorial yg easy nih kan, kalo tak boleh blur-blur guna dslr tuh.hihi

aku pun nampak gambar light trail nih semat. nanti klo ko da pandai, upload pi blog yah. maw jg tgok.

MyMy said...

@Kira Kekuri aik? ada kaa d blog dia? haha aku jmpa ni pun d fb ex aku hahaha.. maw menuntut ilmu laa dgn ex aku tu nanti wahahaha.. yupps.. light trial nama dia.. haha yg aku taw laa.. heheh

almaklum laa.. budak baru belajar kn hehe

tu laa.. untung laa juga sbb aku jmpa tutorial dlm BM.. yg ak cari kebanyakkan nya dlm BI.. hahaha

nati laa. if jd gmbr tu, aku upload hehehe

insyaAllah..

azizah :) said...

wow memang smart!! canggih pulak tu...

Rizki Pradana said...

aku suka banget sama blognya..
isi blog dan postinganya bagus, menarik dan bermanfaat sakali..:)
jangan lupa untuk terus menulis menulis yaa..^_^

oia salam kenal
kalau berkenan silahkan mampir ke EPICENTRUM
folloback juga ya buat nambah temen sesama blogger,,tukeran link juga boleh,,makasih..^_^

MyMy said...

@azizah :) smart kn.. hehe tapi dian tk pandai nak buat lg hehe baru nk blaja buat..

MyMy said...

@Rizki Pradana terima kasih yaa :)

Reserved | Copyright | Template Edited by She Little Sunshine. All Rights Reserved © 03 February 2014