Hello.Do Follow Me. Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
She Little Sunshine

Friday, 29 June 2012

My First Bokeh | Nikon D3100

kemain aku semangat belajar dengan benda nie. haha. lepas jak buat entry Saya budak baru belajar Nikon D3100, aku teruskan lagi usaha dengan mengGoogle tutorial yang berkaitan dengan beginner and basic for Nikon D3100. macam macam tutorial aku jumpa, and yang paling easy bagi aku ialah tutorial 'Bokeh'.. 

Apa itu Bokeh? Boker berasal dari perkataan dalam bahasa jepun, ianya merupakan satu istilah dalam fotografi yang merujuk kepada kabur (blur) pada gambar. Kabur ini adalah disebabkan oleh kawasan yang berada di luar titik fokus yang dihasilkan oleh lensa kamera.

aku refer dengan tutorial nie kat YouTube.

my first bokeh on 1:31AM


3rd shoot

4th shoot

actually 89 pictures and aku start amik gambar daripada jam 1:30AM sehinggalah habis bateri camera pada jam 2:48AM hahaha. aku rasa selagi tak habis bateri camera tu, sampai ke subuh lah aku praktis snap shoot 'bokeh' nie. hahaha. oh ya, hasilnya tak seberapa and tak berapa sharp lagi. huhu. ye, saya budak baru belajar. tapi sekurang kurangnya aku dah taw basic untuk buat bokeh. thanks la Google. I owe you.

lepas nie nak try tutorial lain pula and nak tunjuk gambar nie kat ayah, dengan harapan dia akan sponsor Nikon D3100 untuk aku. wahahaha berangan. sebelum raya bulan Ogos ni, aku dah target nak beli camera Nikon D3100 nie. hwaiting! 

12 comments:

alongxp said...

y not dian share exif gamba2 tu (jangan cakap xtau amende exif tu ye... klu xtau, tanya abang google).

mana tau ada yang boleh komen cara yg betul atau teknik2 nak dapat bokeh yg cun...

Cik Rongoks said...

cantik ! ^^
nnt amik gmbar ika pulak ye.
wakakaka

Kira Kekuri said...

hwaiting dian! usaha selagi mampu! :DD
bestnya bokeh2 nih. aku selalu nampak ada bentuk love lah, bulat lah. mcmana dorg wat bentuk love tuh ar?

Woofer Storm said...

yan,jangan bazirkan shutter counter dia..

#apa benda bokeh ni?ajarlah dulu..betul2 tak fhm.erkkk

El-Janna said...

untungla adeeeeeeeeeeeeeeeeee

Gee said...

wa~ syoknya ada nikon. ;) hari hari practice sampai habis tu bateri, baru la, professional photographer terus ni.. ;p

MyMy said...

@alongxp haha apa tu exif? mmg tk taw.. hohooo.. nk share kt mana gmbr2 tu?? suggest kt dian.. hehe

skrg ni pn tgh praktis utk amik bokeh.. spya lg sharp..

thanks bro..

MyMy said...

@Cik Rongoks hehe boleh jak.. tggu nati bila kta daa jumpa yaa hehe

MyMy said...

@Kira Kekuri jyeahh! fighting!! hehe yaa.. rasanya bokeh kali plg senang sb nda payah aku susa2 main dgn iso sgala bgai hahaha..

yg shape love, bulat tu.. ada tu.. DIY jak pn. haha ak bru mw try buat juga.. :)

thanks kira..

MyMy said...

@Woofer Storm hohoo okayy thanks.. bru taw.. hehe..


ahh ngada! jangan buat2 nda tw pula sana arr.. Grrrr...

MyMy said...

@El-Janna kalau ada pn, bukan kita punya hehehe.. so rugi lerrr.. hehee

MyMy said...

@Gee kalu praktis smpi hbis bateri, tkut bateri pula rosak. hahaha.. insyaAllah.. minat jak pn ni :)

Reserved | Copyright | Template Edited by She Little Sunshine. All Rights Reserved © 03 February 2014